نظریه انسان سالم در نظام اخلاقی رازی
نویسنده
چکیده مقاله:
محمدبن زکریای رازی از فیلسوفان متقدم با تأثّر از جالینوس، نظام اخلاقی سلامتمحور ارایه میکند. طبانگاری اخلاق، بنیان این نظام است. تحلیل و نقد نظریه سلامت و انسان سالم نزد زکریای رازی در پرتو مقایسه آن با دیدگاههای رقیب مسأله تحقیق حاضر است. رازی سلامت را به حاکمیت عقل سنجشگر بر خواستهها، تصمیمها و رفتارهای آدمی تعریف میکند و در موارد مختلف سه ملاک را به منزله نشانگر آن به کار میبرد: حد وسط بین افراط و تفریط، حداقل کفایت و نیاز در برخورداری و سنجش بین لذت و رنج حاصل رفتار. وی شناخت عیوب نفس از طریق مراجعه به دیگران و ترغیب آنان به عیبجویی را گام نخست در حفظ سلامت میداند. وضعیت طبیعی انسان، سلامتی است و بیماری نفس به وسیله هوی بر آن عارض میشود. سلامت و بیماری حاصل چالش مستمر بین عقل (عملی) و هوی است. یکی از مبانی نظریه سلامت، تفسیر رازی از لذت است که آن را امر ثانوی و در رفع وضعیت رنجآور تعریف میکند. نظریه سلامت رازی از حیث تحویلینگری (یک، تحویل سلامت انسان به سلامت نفس، تحویل سلامت نفس به سلامت روانشناختی در مفهوم روانشناسان سلبگرا)، فردگرایی افراطی و غفلت از مدخلیت زندگی اجتماعی در سلامت، حداقلگرایی در مؤلفههای سلامت روان، قابل نقد است.
منابع مشابه
نظریه خودشناسی رازی در طب روحانی و جایگاه آن در نظام اخلاقی وی
خودشناسی از عناصر بنیادی هر نظام اخلاقی است. جهتگیری روانشناختی در نظام اخلاقی رازی و سلامتمحور بودن آن، خودشناسی را در مفهوم «شناخت عیوب نفس» به کار برده است. شناخت عیوب نفس گام نخست در پیشگیری و درمان بیماریهای دل است. رازی در این مقام، «خود نقدی» را توصیه نمیکند، بلکه رؤیت عیوب نفس در آینه دیگران را مورد بحث قرار میدهد. چنین رهیافتی محتاج بیان مهارتهای نقدپذیری است. مقالۀ حاضر با تحلی...
متن کاملنظریه خودشناسی رازی در طب روحانی و جایگاه آن در نظام اخلاقی وی
خودشناسی از عناصر بنیادی هر نظام اخلاقی است. جهت گیری روان شناختی در نظام اخلاقی رازی و سلامت محور بودن آن، خودشناسی را در مفهوم «شناخت عیوب نفس» به کار برده است. شناخت عیوب نفس گام نخست در پیشگیری و درمان بیماری های دل است. رازی در این مقام، «خود نقدی» را توصیه نمی کند، بلکه رؤیت عیوب نفس در آینه دیگران را مورد بحث قرار می دهد. چنین رهیافتی محتاج بیان مهارت های نقدپذیری است. مقالۀ حاضر با تحلی...
متن کاملبررسی و نقد نظام قوانین اخلاقی در نظریه اخلاقی شخصگرا
هدف این مقاله بررسی نظام قوانین اخلاقی در نظریۀ اخلاقی شخصگراست. برای دستیابی به این هدف، از دو روش «توصیفی- تحلیلی» و «نقد توسّعی» استفاده میشود. مطالب در چهار بخش ارائه میشوند: نخست، به چیستی قانون اخلاقی پرداخته شده است، دوّم، چگونگی شناسایی و کشف قوانین اخلاقی بیان شده است، سوّم، نظامی از قوانین اخلاقی معرفی شده که از سه طبقۀ «قوانین صوری»، «قوانین ارزششناختی» و «قوانین شخصگرا» تشکیل یافت...
متن کاملنظریه مسئولیت مداری انسان: رهیافت اخلاقی در کشاورزی و محیطزیست
حفظ و توسعه کشاورزی و منابع طبیعی به سازههای چندی از جمله معنوی و نرمافزاری بستگی دارد. از سازههای عمده نرمافزاری میتوان به اخلاق کشاورزی و زیستمحیطی اشاره داشت. در ارزیابی اخلاقی رفتار، برنامهها و اقدامات در بخش کشاورزی نظریههای متنوعی مطرح شده که رایجترین آنها از بعد قابلیت مراوده و بهرهبرداری بین کاربران عبارتند از: نظریه پیامد گرایی (فایده باوری)، فضیلت گرایی و حق- تکلیف گ...
متن کاملانسان سالم (2) انسان سالم از دیدگاه قرآن
بررسى شخصیت انسان سالم از دیدگاه قرآن است. نویسنده پس از تعریف شخصیت از نگاه روانشناسان، دیدگاه قرآن را راجع به آن بررسى مىکند و با تکیه بر نقش فطرت در شکلگیرى شخصیت از اندازه تأثیر آن سخن گفته و نتیجه مىگیرد که فطرت ملزم کننده نیست و لذا انسان قابلیت تحوّل دارد. در ادامه مهمترین عامل انگیزش شخصیت از دیدگاه قرآن را مطرح کرده و آن را درک هدف و معناى آفرینش و شناخت آفریننده معرفى مىکند، س...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 7 شماره 24
صفحات 19- 37
تاریخ انتشار 2011-01-01
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023